Perdre un proche marque une rupture dans nos vies. Cette rupture interagit avec un collectif, les lieux où nous vivons ou encore les structures sociales et politiques qui norment nos existences. Face à l'apparente solitude du deuil, la mort de l’autre interroge notre identité en tant qu’êtres fondamentalement relationnels. Traverser un deuil, c’est se retrouver confronté à la violence et au non-sens de la perte sur lesquels aucun mot, de prime abord, ne peut être posé. C’est pourtant à partir de cet indicible et incommunicable du deuil que peut émerger la question du sens et d’un rapport à soi, aux autres et au monde redéfini par la perte.
Dans la continuité de l’expérience, les savoirs et les discours sur le deuil et la perte influencent nos représentations de la mort et de l’accompagnement de la fin de vie. Ils interrogent plus largement le lien social : en quoi la réflexion sur le deuil nous engage en tant que citoyen.ne ? L’expression « faire son deuil » est alors à questionner : loin d’un impératif, il est question d’ouvrir des pistes de réflexion autour de la créativité humaine – parfois inattendue – face à l’expérience de souffrance et de rupture que constitue la mort de l’autre.
[Résumé éditeur]
The loss of a loved one causes the world and the place of the bereaved survivor in it to change irreversibly. A key aspect of the grieving process is the integration of the loss in the bereaved survivor’s life story, identity change, and a new future orientation through meaning attribution. Meaning attribution can have favourable or unfavourable effects on the grieving process and hence determines the extent to which a loss disrupts the bereaved survivor’s functioning. A framework of meaning attribution after loss is presented, comprising 17 determinants that fall into five categories: event-related, cultural, social, individual and relational determinants. Each determinant may lead to both positive and negative meanings, thereby facilitating or complicating the grieving process. The framework of meaning attribution highlights the importance of an integrated network for mental health care, spiritual care, and end-of-life care in the prevention and treatment of traumatic grief. It also emphasizes the support from relatives, collective rituals, cultural views, legal settlements, and other societal factors that may foster or impede adaptation to loss. The framework of meaning attribution informs research across a range of research themes, including specialist care for traumatic grief, a culturally sensitive care network for traumatic grief, and improving care for ambiguous loss in a global context.
The following self-analysis contains key experiences of maternal grief over the course of the first 2 years following the death of a child, with specific examples and observations from bereaved mothers shared with the author. The references provide supporting evidence for commonality of the lived experience and observations. Therapeutic responses for clinicians give concrete direction for providing effective comfort. Self-care suggestions for mothers provide specific guidance for the readers. A 14-year retrospective epilogue puts the charged emotional description into a context of healing.
Limited longitudinal studies have hindered the understanding of family adaptation after loss of a loved one in an intensive care unit (ICU). Based on the Double ABCX Model, this study examined changes in adaptation to bereavement for family members in the first year after the ICU death, with special attention to the effects of race/ethnicity. A repeated-measures design was used to conduct the investigation using 3 time points (1-3, 6, and 12 months) after the ICU death. Data were analyzed using linear mixed modeling. Family members (n = 30) consisted of 60% non-Hispanic Whites and 40% African Americans (AAs). During the first 1 to 3 months, moderate to severe symptoms of posttraumatic stress disorder, depression, anxiety, and stress were found (60%, 40%, 30%, and 26.7%, respectively). Initially, non-Hispanic Whites had higher depression scores than African Americans. The change in depression and posttraumatic stress disorder symptoms over 1 year differed by race/ethnicity. Many family members tended to be at risk of psychological sequelae in the early months after a patient's death in an ICU. Racial/ethnic differences in bereavement process need further exploration to understand the broader context within family members grieve and effectively offer support over the course of the first year.
Marie-Rose Jehl-Kopff témoigne des activités de l'association "Maintenant, l'après...". Cette association ambitionne de sensibiliser les citoyens sur le sujet de la mort, de les informer sur des pratiques funéraires plus écologiques et de fédérer une communauté d'intérêts liés aux obsèques. L'association porte également le projet de créer une coopérative funéraire en 2020.
Huguette Le Gall, accompagnante JALMALV 35, évoque les demandes d'accompagnement de deuil lorsque la situation est atypique. Une fratrie qui n'a pas fait le deuil d'un frère qui s'est suicidé il y a 30 ans, une autre qui pleure un sportif qui n'est jamais revenu d'une expédition, autant de situations qu'il faut comprendre et accompagner avec des rites funéraires mémoriaux.
Les rites funéraires ne forment pas qu'un espace virtuel groupal où il serait possible d'exprimer ses émotions. Par le biais d'opérations psychiques précises, ils préparent le sujet en deuil et son groupe à la mentalisation de la perte et à l'intégration des traces psychiques de la personne perdue. Si certains rituels sont traumatisants, c'est qu'ils favorisent l'expression d'une souffrance insupportable ou, au contraire, l'absence d'expression de la souffrance, contradictoire avec la réalité des liens établis entre le défunt et ses proches.
Les pompes funèbres ont une place prépondérante dans l'organisation des obsèques. Ce sont elles qui assurent la mise en scène des funérailles et leur organisation. Sur le fait d'accompagner les singularités, c'est relativement récent et puisque nous sommes dans une société d'individus, les rites funéraires contemporains célèbrent l'individu. Les pompes funèbres sont donc depuis longtemps des faiseurs de rites mais elles cherchent désormais aussi à proposer des rites à la carte, plus personnalisés en fonction des choix du défunt et des familles.
La mort va en se taisant, comme si nous pouvions la faire disparaître de nos vie en l'effaçant de notre langue, en l'institutionnalisant et en diffusant nos responsabilités en faveur d'un savoir-faire professionnel. Comment l'évolution de notre société, sur un versant individualiste, a-t-elle redéfini nos pratiques commémoratives, nos besoins émotionnels et affectifs, nos ritualités, nos compoprtements individuels et collectifs dans la mort, face au mort et dans la traversée du chagrin du deuil ?
En mars 2015, Naja Marie Aidt a perdu son fils de vingt-cinq ans, Carl, dans un tragique accident. Le livre qu'elle a écrit fait la chronique des premières années qui ont suivi cet appel téléphonique qui l'a dévastée en ta main, que j'embrassais avec ma bouche vivante et chaude". tant que mère et en tant que femme. C'est à la fois un récit sobre de la vie après la perte d'un enfant ? la façon dont le chagrin change le rapport à la réalité, aux proches, au temps ? et une exploration de la puissance de la langue et de la littérature, à partir de nombreux textes qui évoquent le deuil, la perte et l'amour.
[Résumé éditeur]
Clémence Rochefort témoigne de son deuil suite au décès de son célèbre père, Jean Rochefort. La gentillesse, la sincérité et la célébrité de l'acteur laissent sa fille dans un deuil où elle doit gérer non seulement la douleur de la perte mais aussi les doutes : comment être digne de lui ? De quelle manière continuer à vivre, sans être hantée par les souvenirs mais sans pour autant oublier ? Comment trouver un compagnon de vie, une présence masculine qui prenne, en quelque sorte, la suite ? De quelle manière, se servir de sa transmission ? Que reste-t-il lorsqu'un tel père disparait ?
L’objectif de ce travail de réflexion est de mieux appréhender ce que vivent ces personnes qui ont foi en cette continuité de la vie dans leur deuil, et de porter un regard ouvert sur les expériences autour de la mort qui sont parfois difficiles à livrer. Le but étant d’appréhender au mieux la problématique que génère la croyance en l’au-delà sur le processus et le travail de deuil :
N’est-il pas contraire à l’objectif d’acceptation de la séparation avec l’être cher, que de croire qu’il persiste ailleurs dans l’au-delà ?
[Extrait de l'introduction]
This study aims to synthesize qualitative evidence about the bereavement experience of parents following the death of a child due to cancer. A qualitative metasynthesis was conducted from searching five databases. The search identified 650 articles that were independently assessed by two reviewers. Thirty-one articles were selected for full-text reading and assessed for eligibility; a total of 14 articles were included in the final sample and submitted to quality appraisal. The software NVivo® was used to organize the data and support the thematic analysis procedures. Two analytical themes were constructed: (1) losing a child and facing a rupture in identity and sense of life and (2) surviving grief and reengaging in life. The grief process was dynamic, continuous, and begun before the death of the child. Fathers and mothers reacted differently to the loss and experience of grief. The loss of a child definitively changed the parents' life and caused identity crisis and loss of life's purpose. During the process of survival, parents constructed new meanings that helped them cope with grief; they used strategies that allowed them to recover their sense of purpose in life. Synthesizing the experience of bereaved parents is essential to improve the support families of children with advanced cancer receive to better cope with their suffering and loss, before and after the child's death.
This chapter characterizes meaning-making in the context of grief during bereavement, emphasizing its fundamentally social nature and offering several approaches to identifying the extent and nature of the meaning the bereaved has made of a loss. Theoretical developments and empirical research are presented to highlight the crucial role that meaning-making appears to play in recovery and posttraumatic growth following the death of a significant person. By contrast, disrupted meaning-making is described as a mediator of impairing bereavement outcomes, particularly prolonged grief disorder. Clinical procedures and techniques for facilitating meaning-making among the bereft are detailed, including a discussion of their therapeutic rationale and indications for their use in grief therapy. A case vignette illustrates the concepts and clinical processes reviewed in the chapter.
Research suggests variation in how grief develops across time, and gender may account for some of this variation. However, gender differences in growth patterns of the newly codified ICD-11 prolonged grief disorder (PGD) are unknown. This study examined gender-specific variances in grief trajectories in a registry-sampled cohort of 857 spousal bereaved individuals (69.8% female). Participants completed self-report questionnaires of PGD symptoms at 2, 6, and 11 months post-loss. Using Growth Mixture Modeling, four PGD trajectories emerged: resilient characterized by low symptoms (64.4%), moderate-stable characterized by moderate symptoms (20.4%), recovery characterized by elevated symptoms showing a decrease over time (8.4%), and prolonged grief characterized by continuous elevated symptoms (6.8%). Similar proportions of men and women comprised the four trajectories. Gender influenced the parameter estimates of the prolonged grief trajectory as men evidenced more baseline symptoms (higher intercept) than women did and a decreasing symptom-level (negative slope), while women showed symptom-increase over time (positive slope). The prolonged grief trajectory captured the largest proportion of probable PGD cases in both genders. Low optimism and low mental health predicted membership in this class. Altogether, the absolute majority of both men and women followed a low-symptom resilient trajectory. While a comparable minority followed a high-symptom prolonged grief trajectory, men and women within this trajectory expressed varying symptom development. Men expressed prolonged grief as an acute, decreasing reaction, whereas women showed an adjourned, mounting grief reaction. This study suggests that gender may influence symptom development in highly distressed individuals across early bereavement.
La mort qui frappe indistinctement les humains, quel que soit leur âge ou leur condition, est souvent vécue comme une injustice voire une escroquerie. Cet ouvrage, à travers différentes références (Antigone, la déportation, les enfants morts-nés…) et à travers trois récits d’analyse, essaiera de montrer comment un sujet peut tempèrer, alléger l’accablement d’un deuil.
[Résumé éditeur]
Dans ce livre III des Tusculanes, Cicéron, en deuil de sa fille, évoque en disciple des stoïciens la mort, la douleur, le chagrin, s’exhortant à surmonter sa peine par la réflexion et la maîtrise de soi.
A 11 ans, Halla perd sa soeur jumelle. Les cendres de la défunte sont ensevelies par ses parents qui annoncent à Halla qu’ils veulent planter un arbre à cet endroit. Mais la fillette, qui perd ainsi son alter ego et son miroir, est dévastée. Sa mère devient distante et froide et son père ne la comprend pas. Elle apprend seule à vivre avec cette absence.
Person-centered, family-oriented services are integral to palliative and end-of-life care. Effective communication with providers informs the quality of the dying experience for patients and how families fare in bereavement. This paper reports findings from a study exploring how communication and care in the later stages of an advanced illness influence family caregivers’ well-being in bereavement. A concurrent triangulation design was used to analyze data collected during semi-structured interviews with 108 recently bereaved caregivers from a single hospice agency in Western New York. Findings from this study suggest that family caregivers assume the role of interpreter and advocate while engaged in both formal and informal communication with health care providers at the end of care-recipients’ lives. Findings also suggest that families are more likely to feel emotionally prepared for loss and grief when health care providers are available to communicate in a concise, consistent, and compassionate manner. The results illuminate the important connection between communication during the transition from late-stage illness to end-of-life care and preparation for bereavement. The paper concludes with a discussion of how findings from this study align with recent concerted efforts to establish standards and competencies for social work education and practice in palliative care.