Ce livre se présente sous la forme d'une invitation à découvrir la diversité des traditions funéraires dans le monde, des cercueils en cage d’Ecosse aux inhumations célestes du Tibet, en passant par les têtes momifiées de Nouvelle-Zélande et la fête des morts mexicaine.
Cela fait trois ans que Matthieu n'a pas vu sa famille, depuis qu'il a claqué la porte de la maison, le jour de ses 18 ans. Il n'a pas répondu aux appels de sa mère, a évité de donner des nouvelles. Il vit de petits boulots avec sa compagne Emma.
Sa tante, Grazia, lui apprend que sa mère est morte d'un cancer foudroyant. Il décide alors de rentrer pour l'enterrement. Mais cela se complique lorsqu'il découvre que sa mère, Bianca Fois, a tout prévu pour son inhumation en Sardaigne, dans le caveau familial : c'est lui, Matthieu, qui doit aller là-bas, avec son frère et sa soeur, des jumeaux de 11 ans, Gavi et Lena, avec lesquels il a été élevé mais qu'il ne connaît plus et dont il a des choses à se faire pardonner.
Ce livre raconte le deuil de trois adolescents qui devront apprendre à mieux se connaître pour traverser cette épreuve et celles du passé.
Burial rituals are symbolic activities that encourage the expression of grief as a positive way to heal while helping to confirm the reality of death. In the Caribbean, consisting of multiple distinct islands and histories of colonization, how individuals are buried on each island depends on the historical intermingling of the colonizer’s Christian religion and African (spiritual) rituals. Each island has distinct burial rituals that are a blending of Christian and African religious or spiritual cultures. This article highlights the distinct burial rituals on the Caribbean islands of Barbados, Haiti, and Trinidad and how its historical past has shaped present burial rituals and its significance to the African Caribbean grieving processes.
Although considerable research efforts have focused on bereavement outcomes following loss, there are few studies which address the role of memorialization, particularly as it relates to formal service provision. Currently the funeral, cemetery, and crematorium industries are observing a steady decline in traditional and formal memorialization practices. This study aims to identify current memorialization practices and emerging trends, highlight key priorities for improving service outcomes for the bereaved, and understand the implications of changing consumer preferences for service provision. The study’s qualitative research design incorporates two phases, a scoping literature review followed by in-depth interviews with eight service providers from the funeral, cemetery, and crematorium industries. A key finding is that the trend toward contemporary and informal memorialization practices blurs the lines between the role of consumers and service providers. There is a clear opportunity for service providers to engage in community education as a means of building supportive relationships with and improving service outcomes for the bereaved.
Our intention is to present an overview for the Netherlands for stillbirths occurring in the nineteenth and the first part of the twentieth centuries.
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La première partie présente les sources de cette étude... La deuxième expose le système d'analyse des données. La troisième dresse une typologie des caractères finaux des noms bouddhistes donnés aux foetus et aux enfants de façon posthume, tandis que la quatrième analyse le type de ces termes finaux bouddhistes employés pour nommer les foetus et les enfants mort-nés. La cinquième partie explique les relations qu'entretient l'âge au décès avec les choix des caractères finaux des noms bouddhistes posthumes et la dernière partie présente les lois et réglementations qui régissent les enterrements.
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There are few studies on interment preferences and practices for people in remote and rural regions of developed countries. This mixed methods study in rural Australia collated data on funeral and interment practices with an ethnographic exploration of the post-death preferences of terminally-ill rural residents. In the region, between February 2015 and May 2016, 44% of decedents were cremated. Burial preferences reflected family traditions, generational connections to historic cemeteries, and the wish to instantiate belonging to people and place. Cremation provided the opportunity for ashes to be scattered at personally-significant places. Funeral planning was important for patients and family caregivers, and funerals are valued rural community rituals.
Ethel, 7 ans, tente de faire le deuil de sa mère à l'aide de son imagination et se réfugie souvent sur sa tombe. Un jour, elle y croise Victor, 10 ans, venu assister à l'enterrement d'un grand-oncle qu'il n'a pas connu. Une amitié profonde débute entre les deux enfants et les fait basculer entre réalité et merveilleux.
A la mort de son ami le poisson Houston Jean Fred décide de faire un moment particulier en son honneur. Il s installe sous un arbre dans le jardin avec de quoi manger (c est toujours réconfortant de manger quand on est triste).Il lui creuse une tombe où il sera bien il en est sûr. Il rajoute des fleurs sur la tombe et avec tous les souvenirs qu’ ils ont ensemble Houston sera toujours là.
Hannah évoque tous les bons moments passés avec ses cousins dans la maison de ses grands-parents pendant les vacances et en particulier ceux passés en compagnie de son grand-père. Elle vit les derniers moments de celui-ci, l'enterrement et le retour chez elle. Tous les souvenirs, les leçons de vie pleines d'amour se gravent dans son coeur.
Ce roman parle de la transmission et des souvenirs avec beaucoup de tendresse, de légèreté et de drôlerie.
Renard qui a eu une belle vie se couche ferme les yeux pour toujours. Peu à peu ses amis se réunissent autour de lui car tous ‘l'avaient aimé. Hibou fit l éloge de Renard et tous ont les yeux qui brillent.Chacun se rappelle d’un souvenir heureux avec Renard.
Une petite plante se met à pousser là où est enterré Renard ainsi toujours il sera présent près d’ eux.
Cette pièce de théâtre de 29 courts chapitres est jouée par 7 enfants, âgés de 4 à 11 ans, Acar, Bouh, Gus, Oz, Siran, Ine et Uno. La pièce démarre sur l'enterrement d'un petit oiseau. Chaque enfant participe aux funérailles, l'un porte la brouette où est déposée l'oiseau, l'autre creuse le trou, un autre apporte des brins d'herbe, le suivant le dépose dans le trou, etc.
A la fin de la cérémonie, après un long silence, s'en suit un long échange de ce qu'est la mort pour chacun d'entre eux et de ce qu'est la vie pour ceux qui restent. Chacun a son avis. Eh bien sûr quand on parle de la mort, on parle aussi de la vie !
La maitresse annonce aux élèves que Nicole est morte, elle a été renversée par un camion. Voyant un dessin de Nicole accroché au mur de l'école, Rémi se souvient...
Ce livre aborde la mort et évoque les rites et coutumes propres à d'autres croyances.
La mort d'un proche est toujours éprouvante et, même lorsqu'elle survient après une longue maladie, elle prend souvent au dépourvu. La charge émotionnelle rend encore plus difficiles les démarches urgentes et complexes entraînées par le décès, sans compter que de nombreuses interrogations se posent sur ce qu'il convient de faire.
La mort nous laisse sans mots. Quand les mots manquent, il arrive que ceux des autres sonnent juste et parlent pour nous. C'est ce que nous propose ce petit livre de quarante beaux textes anciens et modernes qui mettent des mots sur notre douleur.
L'auteur, employé des pompes funèbres depuis de nombreuses années, rapporte des anecdotes humoristiques sur des événements imprévus auxquels il a assisté au moment de l'enterrement : bévues, lapsus, incidents techniques ou maladresses.
La conscience de la mort donne sa valeur à la vie. L'auteur détaille ici les processus du mourir et du deuil et les mouvements psychiques qui les animent.
INTRODUCTION: In organ donation and transplantation (ODT) and in nursing students, it is important to know the preferences about the final destination of the body once deceased. Whether these future professionals are afraid of this issue could influence their attitude toward ODT and future donation rates.
OBJECTIVE: To analyze the attitude of nursing students toward cremation, burial, and autopsy and to determine the factors affecting this attitude.
METHODS: A sociologic, interdisciplinary, multicenter, and observational study included nursing diploma students (n = 750) from 2010 to 2011 at 3 universities in the southeast of Spain. A validated questionnaire (PCID-DTO RIOS) was self-administered and completed anonymously.
RESULTS: Questionnaire completion rate was 92% (n = 687), with 71% (n = 486) of students accepting cremation as a body treatment after death. Those who were not worried about the possible mutilation of the body after donation (P < .05) and those who were in favor of deceased donation (P < .001) had a greater degree of acceptance. Of the students, 43% (n = 278) would accept burial of their body, which was related with being in the second year (P < .05) of study. Finally, 86% (n = 586) of students would accept an autopsy being carried out, if necessary, and this was related with the attitude toward ODT (P = .004).
CONCLUSIONS: A high percentage of nursing students would accept an autopsy being carried out. This degree of acceptance was related with a favorable attitude toward organ donation. The appropriate training of future nurses in ODT process will optimize their promotion.
Burials of the Late Palaeolithic (14 000-11 600 cal years before present, henceforth BP) are a rare phenomenon in Europe. Several sites possess burials of single and double individuals. As with the preceding Magdalenian, the burial of more than two individuals in the same grave cutting seems to be unusual, but does occur occasionally. The deposition of isolated and disarticulated human remains with or without cut marks seems additionally to belong to the Magdalenian context. In the final Palaeolithic phase (13 000-11 600 cal years BP) there is evidence for cemetery-like clusters of burials, which contrast to the Magdalenian evidence, instead showing some similarities with the succeeding Mesolithic. The earliest Mesolithic burials 11 600-10 500 cal BP) are a very rare phenomenon, covering a short time span between the beginning of the Preboreal and the beginning of the Boreal phase of the early Holocene. Here the evidence includes single inhumations, cemetery-like structures and a number of isolated human remains. Caves and rock shelters were the most common places for inhumations in both the final Palaeolithic and the early Mesolithic. Although the number of sites with a chronological continuity from the LUP to the Early Mesolithic burial is low, several aspects indicate a general continuity in burial patterns over this period. Apart from this continuity, the Mesolithic burials in general seem to represent a new level of diversity in burial practices.This article is part of the theme issue 'Evolutionary thanatology: impacts of the dead on the living in humans and other animals'.