Les décès sont potentiellement fréquents à l’hôpital et notamment en gériatrie. Les internes en médecine se déclarent en difficulté pour assurer un accompagnement médical de qualité dans les situations de fin de vie. Afin de les soutenir dans leur formation clinique nous rapportons l’expérience d’ateliers d’expression mensuels, neutres, confidentiels pour leur permettre d’adapter leur pratique et prévenir les risques psychosociaux inhérents à la confrontation avec la mort.
BACKGROUND: Compassion fatigue refers to the emotional and physical exhaustion felt by professionals in caring roles, whereas compassion satisfaction encompasses the positive aspects of helping others. Levels of compassion satisfaction and fatigue have been found to be inconsistent in palliative care professionals, which could have serious implications for patients, professionals and organisations.
OBJECTIVES: This study explored the experiences of clinical psychologists working in palliative care, all worked with adults with cancer, to gain an understanding of the impact this work has on their self and how they manage this.
METHODS: A qualitative approach was taken, using semi-structured interviews and interpretative phenomenological analysis.
RESULTS: Three superordinate themes were identified: commitment, existential impact on the self and the oracle. The participants' experiences were characterised by the relationship between themselves and their patients, the influence of working in palliative services on their world view and the impact of organisational changes. Differences between working as a clinical psychologist in palliative care versus non-palliative settings were considered.
CONCLUSIONS: Professionals working in palliative care should be supported to reflect on their experiences of compassion and resilience, and services should provide resources that facilitate staff to practice positive self-care to maintain their well-being.
Il m'est apparu singulier et bouleversant que ce travail thérapeutique avec Joseph mobilise mes propres ressources du côté du maternel au moment d'affronter la mort. Cette fonction de raconter notre naissance et notre mort est en fait toujours dévolue à un autre car nous ne pouvons raconter nous-mêmes ces passages, ce qui contribue sans doute à renforcer le courant maternel, sa tendresse et sa violence, dans le transfert.
Occasion nous est donnée de décrire notre expérience si riche pour préciser et défendre une manière particulière de penser l'art-thérapie : non pas une thérapie qui passe par l'art mais bien plutôt une rencontre avec un potentiel créatif qui se diffuse au-delà des patients, aux soignants et aux accompagnants. Cela remet du "jeu" et du mouvement dans les figures figées par la scène hospitalière.
Dans le cadre d’une présentation au 8e congrès international du réseau francophone de soins palliatifs pédiatriques à Liège, les auteurs développent une réflexion théorico-clinique sur la fonction du pychologue travaillant auprès d’enfants dont le pronostic vital est menacé. Des entretiens semi-structurés ont été menés auprès des psychologues de liaison de l’Hôpital des Enfants Reine Fabiola à Bruxelles. La réflexion s’articule plus particulièrement autour des difficultés, ressources et besoins des psychologues qui accompagnent les enfants qui risquent de mourir. L’expérience et la formation sont identifiées comme des ressources au même titre que le travail collectif, la solidarité et le lien. Les difficultés concernent certains aspects de la collaboration et de la communication entre soignants. Le cheminement personnel apparaît comme un élément essentiel.
En équipe mobile de soins palliatifs, le psychologue travaille avec des professionnels de différentes disciplines qui prennent chacun en compte, à leur façon, la souffrance psychique et effectuent un travail relationnel auprès du patient, de ses proches et des équipes soignantes. L'analyse d'une situation clinique rencontrée dans notre pratique nous amène à interroger la place du psychologue au sein de l'équipe : comment garder les spécificités de la fonction de psychologue dans le travail interdisciplinaire en équipe mobile de soins palliatifs ?
Un apport théorique sur la fonction de psychologue, le travail en équipe et l'interdisciplinarité apporte des pistes de réponses à cette question. Le psychologue s'inscrit dans une logique subjective, différente de la logique médicale, et dans une éthique du non-savoir, qui lui permettent d'entendre autrement la parole du sujet et de la faire valoir. Par son positionnement de tiers-inclus, il participe au faire-équipe en contribuant à maintenir actif le travail de pensée.
C'est en assumant cette posture subversive, par une mise au travail de sa pratique, qu'il parviendra à exprimer les spécificités de sa fonction dans le travail interdisciplinaire en équipe mobile de soins palliatifs.
[Résumé auteure]
La traversée des soins intensifs fait rupture dans l'histoire de vie du sujet. Le récit autobiographique est interrompu par le sujet qui ne peut consciemment raconter et se raconter ce qu'il est en train de vivre. Pourtant quelque chose de l'identité perdure. Ce que la personne ne reconnaît pas c'est une partie d'elle-même jusque-là inexplorée, inexprimée, mais qui se révèle dans ce moment où logiqu de survie vient au-devant de logique de vie.
Comment associer ces entités, maladie neurologique, polyhandicap et soins palliatifs pédiatriques, faire coexister ces réalités marquées par l’hypothétique, la rupture ? Comment faire lorsque c’est un réel écrasant qui vient faire irruption ? Lorsque la temporalité se fige, lorsqu’un décalage s’opère entre désirs et potentialités, lorsque la symbolisation fait défaut ? Ces questions et leurs soubassements n’appellent évidemment pas de réponse univoque ; de multiples champs de réflexion et de pensée – philosophique, éthique, social, etc. – leur sont rattachés qui ne pourront malheureusement pas être déployés ici. Dans cet article, l’auteur prend plutôt le chemin de traverse de sa pratique clinique pour tenter d’illustrer comment, au-delà des soins palliatifs, ce dont il est question, ce qui est sur le devant de la scène, c’est la maladie et ses effets dévastateurs potentiels sur le lien et la rencontre avec l’enfant.
This research aimed to explore the role of workplace responses in psychologists’ adaptation to client suicides. Participants were 178 psychologists who completed an online self-report questionnaire which included both open and closed questions yielding qualitative and quantitative data. Fifty-six (31.5%) participants reported one or more client suicides. Mixed results were found in terms of perceived support from the workplace following a client suicide. Psychologists reported a need for more open communication in the workplace, peer supports, space to grieve, as well as opportunities to engage in a learning process. The findings have important implications for research and for understanding the role of the workplace postvention. It also raises the need for external support to be accessible for psychologists working in private practice.
Background: Complicated grief encompasses various presentations where aspects of grief do not become integrated into the bereaved person's life. Professionals' attitudes to complicated grief may impact how they engage with bereaved patients/clients. The aim of this study was to empirically examine the attitudes of mental health professionals, specifically psychologists, psychiatrists and counselor/psychotherapists, regarding complicated grief and to investigate any between profession-differences.
Method: Psychiatrists, counselor/psychotherapists and psychologists were recruited using publicly available databases managed by professional bodies. A total of 185 professionals (71.8% female), returned a questionnaire containing usable data (23.8% response rate).
Results: Over two-thirds of the professionals (68.5%) supported the inclusion of complicated grief in diagnostic manuals while only a quarter (25.1%) thought that recognition of complicated grief might lead to the pathologization of 'normal' grief. The majority of respondents (83.0%) thought that diagnosing complicated grief would increase the likelihood of clients accessing support and there was no significant difference between the groups.
Limitations: Although the response rate compares favorably with other studies it is nonetheless somewhat lower than optimum, and it is possible that those who responded were more interested in bereavement and consequently, that the attitudes held by participants are different from those who did not participate.
Conclusion: The attitude to a diagnosis of complicated grief was more positive than the specialist literature suggests, with the benefits of having a diagnosis of complicated grief outweighing the risks of pathologization.
Les soins palliatifs sont encore souvent mal connus tant du grand public que des professionnels de santé. Sous un abord psychanalytique, cet ouvrage propose d'en dessiner les contours. Il en pose les jalons, décrit la fonction d'accompagnant de la personne en fin de vie et offre des pistes de compréhension des principales problématiques par l'exposé d'une clinique variée. Illustré de nombreux exemples, il offre les outils à tous les intervenants pour une meilleure prise en charge du patient, et de son entourage.
[Résumé éditeur]
Le concept de décision médicale partagée est particulièrement adapté aux soins palliatifs. Dans les équipes, le rôle des psychologues s’articule au quotidien avec celui des médecins et des soignants pour prendre en considération le sujet dans sa globalité et sa singularité. L’accompagnement d’une patiente âgée de 29 ans illustre les enjeux de cette prise de décision.
Ni expert ni soignant, ni proche du malade, le bénévole se situe sur une ligne de crête. Le paradoxe se retouve ainsi redit : la distance affective avec le malade garantit une proximité entre deux êtres distincts et mêmes Accompagner les bénévoles, qui ne formulent aucune demande d'aide, suppose que le psychologue accueille leur vulnérabilité, puisse entendre leur difficulté ou leur maladresse face à telle situation, traduites à mots couverts ou de façon oblique.
People rarely specify what “early intervention” following bereavement means, so we explored the views of experienced professionals working primarily with bereaved children. In an anonymous online survey, 84 mental health professionals answered questions about the content and timeframe of early intervention. The types of interventions varied, but conversation and support were most frequent. Most considered early intervention to mean before or during the first month following the loss. Although meta-analyses show little benefit of early intervention, professionals disagree and see the need to tailor interventions to the type of death, the situation of the family, and the intensity of reactions.
OBJECTIVE: The National Institute of Clinical Excellence (NICE) (2004) guidance recommends a tiered approach to psychological care within cancer care. This includes the provision of Clinical Psychologists to support other professionals to deliver high-quality psychological care at levels 1 and 2 and to provide direct input to patients experiencing high levels of distress at level 4. However, little is known about the role of Clinical Psychology within UK Hospices currently. A survey of Clinical Psychologists working in this area was undertaken to address this gap in knowledge.
METHODS: We conducted an anonymous online survey of Clinical Psychologists working in Hospice organisations across the UK. Recruitment was completed via professional networking groups, social media and by contacting UK Hospice organisations. The survey included quantitative and qualitative items about professionals' experience, how their input is organised, their roles and activities and their views on the valuable and challenging aspects of working in this setting.
RESULTS: Eighteen Clinical Psychologists responded and there was considerable variance in how their roles were organised. The tasks undertaken by most respondents were direct work with and consultation for hospice patients, and teaching and training staff. However, the findings demonstrated that Clinical Psychologists can undertake a wide range of tasks and draw on a range of therapeutic approaches including Cognitive Behavioural Therapy, Acceptance and Commitment Therapy and Compassion Focused Therapy, in their hospice work.
CONCLUSION: Our results provide an overview of the role of Clinical Psychology in UK Hospices and demonstrate the contribution that Psychologists can make to this field.
Prior research shows that many teachers feel ill-equipped to deal with students experiencing loss, and teachers of Black male adolescents, in particular, sometimes mistake grieving for misbehavior. This multimethod case study investigated the way teachers and their Black male students at a single-sex school related around encounters with loss. We examined students' and teachers' grief experiences through stories that were shared during qualitative interviews and focus group meetings and by observing everyday interactions throughout the school building. Additionally, a survey was distributed to the senior class and school staff asking respondents to report their experiences with loss, grief, and relational support. We found that both groups shared a desire to forge relationships for grief support and that both students and teachers also felt their emotional needs were unacknowledged at times. We also documented many successful moments when the strength of a personal bond between student and teacher eased the pain of a significant personal loss. In this article, we argue that specific relational strategies, as outlined within the model of relational teaching and learning, can be effective for supporting students through periods of grief and can, in turn, also positively impacts teachers' own recovery from loss. Furthermore, we propose that school psychologists can play a critical role in supporting the relationship building between students and teachers, particularly in under-resourced schools without enough mental health personnel.
School psychologists are in a unique position to both identify and work with grieving students; to provide guidance to schools, families, and peers on approaches to support such children and youth; and to offer training to classroom educators so that they are better prepared to support grieving students. Yet, there has been minimal research published on this topic in professional journals. This special section of School Psychology Quarterly is devoted to grief and loss with the hope of beginning to narrow this gap in the literature. The three articles in this special section add to an evolving evidence-base that grief in children is common and the impact can be profound, that school professionals can and should play a major role in supporting grieving children, and that school psychologists can play a key role in empowering classroom educators and other school professionals so that no child in the future has to grieve alone.
Soigner, c'est accepter de s'exposer à la souffrance de l'autre, sans reculer, sans se renier. [. ] Il importe donc de veiller à ouvrir le soignant à la dimension de la vie psychique, la sienne, mais aussi et surtout celle d'une personne vivant sa dernière crise existentielle, celui de sa famille pour qui c'est un élément de vie déterminant. (Extraits du texte).
Origine : BDSP. Notice produite par APHPDOC R0xom88H. Diffusion soumise à autorisation
La vulnérabilité est une condition humaine. Elle s'impose au détour de nos vies, dans notre intime, dans notre professionnel, dans les circonstances les plus inattendues. Ce n'est donc pas un défaut, un manque, peut-être est-ce tout simplement une chance. Elle sera alors l'opportunité d'une résilience, d'un accomplissement, d'une ouverture vers l'autre, de la construction de nouveaux liens.